top of page
  • תמונת הסופר/תעו"ד יהודית ויצמן

חשבון בנק מוגבל


חברה פנתה אלי וסיפרה שלפני מספר ימים בעלה התקשר בבהלה ואמר שקיבל הודעה מהבנק שחזר להם שיק והחשבון שלהם עומד להיות מוגבל.

החשבון שייך לעסק והוא משמש גם כחשבון המשותף שלהם.

"נקלענו לקשיים לאחרונה. בגלל המצב והכל, לא הצלחנו לעמוד בתשלומים לספקים. מסתבר שהבנק החזיר לנו כבר 10 שיקים בשלושת החודשים האחרונים. יהודית, את חייבת לעזור לנו" היא אומרת ואני שומעת את הכיווץ ואת המצוקה בקולה.


לפי החוק, כאשר לבעל חשבון בנק חוזרים 10 שיקים בתוך 12 חודשים קלנדריים ובתנאי שבין השיק הראשון שמופקד לבין השיק האחרון – עברו לפחות 15 ימים, הבנק הופך את החשבון – ממנו יצאו השיקים, למוגבל ומסמן את הלקוח כלקוח מוגבל.


הבנק מחויב להודיע ללקוח שהחשבון שלו עומד להיות מוגבל לאחר שחזרו 5 שיקים, וההגבלה תיכנס לתוקף מיידי לאחר שחוזרים 10 שיקים (ברגע שמופקד השיק העשירי ללא כיסוי).

אמנם לפי החוק הבנק מחויב להודיע, אבל אם ההודעה לא הגיעה ללקוח מסיבה כלשהי, הגבלת החשבון נכנסת לתוקף.

החשבון יישאר מוגבל למשך 12חודשים.



מהן ההשלכות של חשבון מוגבל?

לא ניתן לכבד שיקים נוספים מהחשבון, אי אפשר לחייב כרטיסי אשראי ובד"כ הבנק גם מבטל את מסגרת האשראי של החשבון. בדרך כלל נדרש כיסוי מיידי לכל הוצאה שיוצאת מהחשבון.

חשבון מוגבל עלול להיות טריגר לשורה ארוכה של בעיות כתוצאה מההגבלה. זה יוצר קושי ממשי בהתנהלות היומיומית ועשוי אף להביא לקריסה כלכלית של הלקוח.

כאשר החשבון מוגבל ניתן לפתוח חשבון בנק נוסף, אבל כיוון שהלקוח כבר מסומן בבנק, יהיה לו קושי לקבל הלוואות, מסגרת אשראי וכרטיסי אשראי.


כאשר מדובר בחשבון עסקי, הספקים של העסק, שמגלים שהחשבון הוגבל - נוטים די מהר לנקוט בתהליכים משפטיים על מנת להבטיח את הכסף שלהם. הם גם מפיצים במהירות את הבשורה המרה (במטרה להזהיר ספקים אחרים). לכן בחשבון עסקי מוגבל צריך להיזהר במיוחד שהמצב לא יגרור תהליך של חדלות פירעון, על כל המשתמע מכך.


במקרה שאדם מיופה כוח בחשבון - הוא עצמו לא יהיה מוגבל, אבל ההתראה תופיע בחשבונות הבנק שלו.

אדם שהוא מורשה חתימה בחשבון עסקי – החשבון המוגבל לא ישפיע עליו והוא גם לא יהפוך ללקוח מוגבל.


חשוב מאוד לשים לב:

גם כאשר נותנים שיקים ומבטלים אותם אחר כך, ומי שקיבל את השיקים מפקיד אותם, אם השיק המבוטל יופקד ולא יהיה כיסוי מספיק בחשבון, הבנק יחזיר את השיק המבוטל ויתייחס אליו כאל שיק שאין לא כיסוי מספיק (מבחינת ספירת השיקים החוזרים).



מה בכל זאת ניתן לעשות במקרה של חשבון בנק מוגבל?


חייבים לטפל בנושא מיד, במטרה לעצור את תהליך הגבלת החשבון.

אפשר לבקש סעד זמני – ברגע שמקבלים את ההוראה מהבנק, יש ללקוח 20 ימים לפנות לבית המשפט. בזמן הזה ניתן להגיש באופן מיידי בקשה לצו מניעה זמני כדי שהחשבון לא ייכנס להגבלה.

הטוב ביותר הוא לפנות מיד כשמקבלים התראה מהבנק לעו"ד מקצועי בנושאי גבייה וחובות, שיוכל לטפל בסיטואציה, במטרה למנוע את ה"מפולת" הכלכלית (והעסקית) שהגבלת החשבון עשויה להתחיל. אני לרשותכם לכל שאלה. מוזמנים ליצור איתי קשר דרך הווטסאפ: 052-5470232

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page